fbpx
image 2022 יוני 19

הרחבת צוות באאוטסורסינג מול מיקור חוץ של פרויקט… במה לבחור?

בתקופה בה חברות מתמודדות עם חוסר ודאות פיננסי עקב נפילה בשווקי המניות לצד צפיה לעמוד ביעדים עסקיים ולהגיע לרווחיות במהירות האפשרית  נושא של מיקור חוץ עולה לכותרות. תחת הכותרת "אאוטסורסינג" מסתתרים מודלים שונים שקיים בלבול לגביהם. במאמר זה נעשה קצת סדר.

סיבות לשקול מיקור חוץ(אאוטסורסינג):

  1. צורך במשאבים נוספים שלא קיימים בחברה
  2. עמידה בלו"ז ובאבני דרך
  3. קיצוץ בעלויות כח-אדם קבוע, תקנים
  4. חוסר ודאות עסקיית לגבי משך הפעילות.

 

בשוק קיימים מודלים עיקריים של מיקור חוץ:

  1. הרחבת צוות פיתוח(Staff Augmentation)
  2. מיקור חוץ של פרויקט
  3. שירותים מנוהלים(Dedicated teams)

בואו נבחן את המודלים האלה לעומק כדי להבין מה מתאים לסיטואציה שלכם.

נתמקד בשני המודלים הראשונים כיוון שהם פופולאריים ביותר.

 

הרחבת צוות באאוטסורסינג (Staff Augmentation)

אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על עלויות קבועות נמוכות ככל האפשר, תוך שמירה על גישה נוחה למשאבי פיתוח היא הרחבת צוות פיתוח במיקור חוץ.

יתרונות הרחבת צוות באאוטסורסינג

 

  1. גמישות תקציבית והתמודדות עם בעית תקנים –  שימוש בתקציב למיקור חוץ כדי להביא משאבי פיתוח שלא על Payroll של החברה(תקציב נפרד שמתחדש ברמה רבעונית-שנתית) ופתרון למצב שאין תקן קבוע זמין כדי לפתוח תהליך גיוס. ניתן להגיע בדרך כלל להסכם עם חברת השירותים לגבי אופציה של העברת חברי צוות אאוטסורסינג לתוך החברה .
  2. גמישות תפעולית -הגדלה או הקטנה של הצוות בלי  הטרחה של צורך לדאוג לגבי גיוס,שימור,ניהול עובדים והתמודדות עם ההוצאות הנלוות לכך. התפקידים מטופלים על ידי חברת מיקור חוץ.
  3. שקיפות מלאה – צוות אאוטסורסינג עובד ישירות עם הצוות הפנימי ותחת ניהול ופיקוח ישיר של מנהלי החברה.עובדי מיקור חוץ  משתלבים ומשתפים פעולה עם עובדי החברה כצוות אורגני.
  4. ישור קו מבחינת נהלי עבודה ותרבות ארגונית – מודל הגדלת הצוות מקל בהרבה על איתור, ולאחר מכן שילוב של מפתחים חיצוניים בצוות פנימי, בהשוואה לעבודה עם צוות חיצוני של ספק, שלעתים קרובות מגיע עם הבדלים תרבותיים וטכנולוגיים עמוקים שקשה ליישר קו עם מטרות החברה, ובכך ליצור בעיות ואתגרים פוטנציאליים של אי תאימות.
  5. סגירת פערי מיומניות – חברה יכולה למלא במהירות פערי מיומנויות בתוך הבית עם כישרונות חיצוניים שמצטרפים לצוות קיים.

 

 

חסרונות המודל הרחבת צוות פיתוח:

  1. תמיכה מצד צוות החברה – צריך להבטיח שצוות החברה מוכנים לשילוב מפתחים חיצוניים ולא רואים בזה מטרד או גרוע מזה איום על תפקידם בחברה.
  2. תמיכה של הנהלה – צריך להבטיח שמנהלים מבינים את המהלך ומוכנים לתת קשב ניהול לתמיכה וניהול של כח אדם שמצטרף כדי להבטיח שביעות רצון ועבודה פוריה משני הצדדים.
  3. הקצאת משאבים כגון: שטח משרדי, ציוד,כדי לבטיח שילוב יעיל בעבודה.
  4. השקעת זמן בהדרכה וחפיפה – לשילוב צוות מפתחי מיקור חוץ בקרביים של הפרויקט ועבודה יעילה לצד הצוות הפנימי של החברה נדרשת חפיפה והשלמת פערים לגבי נהלי עבודה פנימיים של החברה, תשתיות,כלים ועוד.

 

מיקור חוץ של פרויקטים

מיקור חוץ של פרויקט שונה מהרחבת צוות בכמה נקודות מרכזיות, ומגיע עם יתרונות וחסרונות משלו. ההבדל העיקרי בין מיקור חוץ של פרויקטי תוכנה להרחבת צוות באאוטסורסינג הוא שבעזרת הרחבת צוות מפתחים, אתה רוכש משאבי פיתוח  תוך שמירה על שליטה וניהול ישיר על ידי הצוות שלך (יחד עם הסיכונים הנלווים לתוצאה שלילית אפשרית), בעוד שבמיקור חוץ, אתה משלם עבור תוצר ספציפי , שנקבע מראש, ונטל הסיכון מתחלק עם ספק מיקור החוץ תוך איבוד שליטה ויכולת ניהול ישירה של מפתחים.

במודל מיקור חוץ של פרויקט תוכנה, חברת מיקור חוץ היא זאת שתנהל את הפעילות פיתוח של הפרויקט בהתאם לאיפיון מוגדר ולו"ז שנקבע עם החברה(לינק למאמר בנושא). צוות הפיתוח של הספק יעבוד בנפרד מהלקוח ולא יהיה מעורב במשימות פיתוח שוטפות אלה רק בתכולה מוגדרת מראש שנמסרה לו. תיהיה הפרדה ברורה בין הצוות הפנימי לצוות של חברת אאוטסורסינג והם יפגשו  רק לצורך אינטגרציה של תוצרים בזמניים שהוגדרו מראש.

 

יתרונות מיקור חוץ של פרויקטי תוכנה

  1. הפחתת עלויות הוא אחד היתרונות הברורים ביותר של מיקור חוץ של פרויקטים. לאחר חתימת החוזים, הנטל על ביצוע תכולת הפרויקט בלו"ז ותקציב מוטל לגמרי על חברת מיקור חוץ. נכון שהדבר מתבטא גם בפרמיה שהספק דרש אבל זה ידוע מראש ויכול להיות משוקלל בתקציב. 
  2. צימצום נטל ניהול שוטף על ידי הטלת ניהול יום-יומי על חברת מיקור חוץ.
  3. ניצול תהליכי עבודה קיימים אצל ספק מיקור חוץ והכרות מעמיקה עם צוות הפיתוח הקיים.
  4. קבלת גישה למכלול יכולות שחסרות בחברה  לא רק ברמת מפתח בודד אלה ברמת צוות שלם שעובד על תכולה.

 

 

חסרונות מיקור חוץ של פרויקטי תוכנה

  1. ויתור על שליטה – ללקוח אין בקרה יום-יומית על התקדמות הפרויקט. הלקוח סומך על החברת מיקור חוץ להרים דגלים אם משהו משתבש. זה מגדיל את הסיכון שבעיות יעלו על פני השטח רק בשלב מאוחר יותר.
  2. חוסר גמישות לשינוים – תכולת הפרויקט מוגדרת וחתומה מראש כל שינוי דורש לפתוח את החוזה ולהכנס למשא ומתן  דבר שמסבך ומוריד מהגמישות והתאמה לצרכי השטח.
  3. הידע הטכני הנרכש  נשאר אצל הספק מיקור חוץ – כיוון  שצוות הלקוח לא מעורב בפרויקט, לא נרכש ידע טכני חדש ולא נוצרת הבנה מעמיקה של התחום. גם לצורך ביצוע פרויקטי המשך הלקוח יצטרך להסתמך על חברות שירותים חיצוניות.

 

שירותים מנוהלים (Dedicated Teams)

בעוד שבמאמר זה אנו בוחנים בעיקר את ההבדלים בין הרחבת צוות פיתוח  ומיקור חוץ של פרויקטים, שירותים מנוהלים הם עוד מודל "אאוטסורסינג" שצריך להכיר. למודל שירותים מנוהלים יש נקודות השקה גם עם הרחבת צוות באאוטסורסינג וגם עם מיקור חוץ של פרויקטים.

במודל של שירותים מנוהלים הלקוח מקבל צוות פיתוח במיקור חוץ שמנוהל על ידי הספק עצמו לצורך ביצוע משימות מתמשכות ולא פרוייקט חד פעמי. כך הלקוח נהנה משקיפות בניהול משאבי פיתוח בלי להשקיע את הקשב לניהול יום-יומי שלהם. בדרך כלל זה מתאים למשימות מתמשכות שהם לא בליבה של החברה שאין אפשרות לעטוף אותם כל פעם כפרויקט נפרד בגלל ההמשכיות במשימות. הספק לא נוטל כאן סיכון תקציבי בדרך כלל אבל מאפשר שקיפות מלאה הנחיה כללית מצד הלקוח לגבי אופן הקצאת משאבי פיתוח, תעדוף משימות, נהלי עבודה ועוד.

 

בחירת מודל מיקור חוץ המתאים עבורכם

בחירת מודל ספציפי יכול להיות תהליך מורכב שתלוי בפרמטרים רבים כגון:תקציב, לו"ז,תקנים, אופי משימות, ציפיות לגבי צמיחה (או צימצום) של פעילות עסקית, אבטחת מידע ועוד.

ניתן רק כמה טיפים כללים:

  1. במידה ומחפשים פתרון גמיש לתגבור צוות קיים לפרק זמן שלא ידוע מראש כדאי לבחור במודל של הרחבת צוות פיתוח במיקור חוץ.
  2. במידה ומוכנים לוותר על שליטה בפרויקט מסוים אבל רוצים לתחם אותו מבחינת תקציב, לו"ז וקשב ניהול אזי מיקור חוץ של פרויקט פיתוח זה בדיוק בשבילכם.
  3. לצורך פיתוח פעילות ארוכת טווח לא ליבתית לחברה כדאי לשקול מודל של שירותים מנוהלים.

 

בסופו של יום, בהתאם לצרכי פיתוח התוכנה שלך, ייתכן שתבחרו מסלול היברידי המיישם את שני הדגמים, עם קצת שירותים מנוהלים שנועדו לכסות את צרכי משאבי פיתוח שלכם. ככל שהחברה שלך ממשיכה לצמוח, תמיד אפשר לשנות ולהתאים לפי הצורך.

 

דרך הפעולה הטובה ביותר היא לבחור ספק אאוטסורסינג  שיוכל לעזור בבחירת מודל המתאים ביותר לצרכיי החברה הנוכחיים. תקשורת טובה ובחינה מתמדת של צרכים וגמישות במעבר בין מודליים הם גורמיים קריטיים להצלחה. 

נשמח לעמוד לשירותכם ולעזור להם למצוא את המודל שירותים שהכי מתאים לכם.

ישי טנצר

מנכ"ל איניטק – אאוטסורסינג של מפתחי תוכנה מנוסים

contact@initech.co.il

https://initech.co.il/he/אאוטסורסינג/

 

נגישות

צור קשר

אני מסכים לקבל חומרים מסחריים ושיווקיים כולל הודעות דואר אלקטרוני מאיניטק ושותפיה. עיין במדיניות הפרטיות של איניטק עבור תנאים והגבלות.