fbpx
image 2017 דצמבר 19

מושגים ועקרונות בעולם הקריפטו והבלוקצ'יין

ההמולה סביב הביטקוין רק גדלה. הרשת מלאה  באנשים שרצים לקנות את המטבע. אבל האם אתם מבינים את העקרונות שעומדים מאחורי תחום זה?

אל תדאגו אתם לא לבד! חלק גדול מיזמים וחברות שפונים אלינו לצורך ביצוע פרויקטים בתחום , לא מבינים את עקרונות הפעולה של העולם הקריפטו.

לכן החלטתי לכתוב פוסט שמסביר מושגים בסיסים ועקרונות בתחום. אתם תראו את המושגים האלה בכל מקום, לכן כדאי להבין מה בדיוק זה אומר.

אל תרגישו לא בנוח שאתם לא מבינים בתחום,זכרו זהו תחום חדש שמתבסס על נושאים מורכבים במדעי המחשב כגון מחשוב מבוזר והצפנה. תחומים אלה נלמדים בעיקר בתארים מתקדמים. כך שרוב המוחלט של אנשים שמשתמשים בביטוים אלה  לא לגמרי מבינים אותם 🙂

הבנה של הדברים תעזור לכם להתמצא בטרנדים של מסחר והיא חיונית לאנשים שרוצים לפתח מוצרים בתחום.

אזי מהו מטבע קריפטו?

מטבע קריפטו (cryptocurrency) הינו נכס שהערך שלו מושתת על כמה עקרונות:

  • אין ישות מרכזית שמנהלת או מנפיקה את המטבע, או מעניקה לו ערך (לעומת כסף רגיל הידוע בשם fiat currency, שמונפק ומקבל תוקף בזכות חוקה של מדינה מסוימת)

  • הערך הבסיסי של הנכס נגזר מהנדירות שלו (בדומה לזהב או יהלומים). הנדירות מובטחת על ידי קושי מוחשי בהפקת פריטי מטבע קריפטו חדשים. הקושי מובטח על ידי עקרונות מתמטיים (אלגוריתמים) המתוארים על ידי ענף המדע בשם cryptography (מכאן השם cryptocurrency). בצורה מאוד פשטנית, מדובר בקושי לחשב מספרים גדולים בעלי תכונות מסוימת. זה אומר, שנדרש זמן חישוב רב על ידי מחשב על מנת לייצר מספרים אלו "לפי הזמנה". כלומר, על מנת להפיק (או "לכרות") יחידה של מטבע קריפטו צריך להשקיע משאבים יקרים: מחשב והרבה חשמל (ומכאן המושג cryptocurrency mining).

  • קיימת קהילת משתמשים פתוחה ומבוזרת המעוניינת להעניק תשתיות ומשאבי מחשוב על מנת לטפל ביצירה ועסקאות במטבע קריפטו. מעת לעת, הקהילה מקבלת החלטות טכנולוגיות המשפיעות על אופן יצירה והפצה של מטבע, מה שעלול לגרום לפיצול הקהילה (לדוגמה, התפצלות של Bitcoin Cash מתוך Bitcoin).

  • קיים הצע \ ביקוש לנכס מסוג מטבע קריפטו המקנה לו ערך.

אוקיי,הבנתי אזי מה זה בלוקצ'יין(Blockchain)?

כל מטבע קריפטו נשמר ומופץ בקרב כלל המשתתפים בצורה של יומן פעולות (ledger). לפי יומן זה אפשר לדעת כמה יחידות יש למי בכל נקודת זמן, וזהו למעשה העיקרון המרכזי שמונע זיופים או רמאות בביצוע פעולות.

יצירה של יחידה חדשה או עסקה ביחידות קיימות (העברת בעלות) נרשמת ביומן. הדפים ביומן נשמרים בפורמט מסוים ביחד בבלוקים של הנתונים. כל בלוק "מכיר" את הבלוק הקודם, ומכאן השם: שרשרת הבלוקים.

התכונה החשובה ביותר של blockchain היא שהוא נשמר בצורה מבוזרת ונגיש בצורה חופשית פחות או יותר לכל גורם באינטרנט. זה מושג על ידי זה, שחברי הקהילה מתפעלים עותקים של blockchain ברשת (זה נקרה Node בשפה המקצועית). כל פעם שיש צורך לרשום עסקה, חייבים שכל ה-Nodes יקבלו אותה ויסכימו על אופן הרישום שלה. מנגנון זה והאלגוריתמים של יצירת פריטים חדשים, אלו הם המאפיינים העיקריים שמבדלים בין מטבעות קריפטו שונות.

​הבנתי,אזי איך מתבצעות עסקאות(קניה/מכירה)?

בתיאור מקורב, כשיש צורך לתעד עסקה, משדרים אותה לכמה Nodes והם מקבלים אותה לרישום. ה-Node הראשון שמצליח למלא בלוק בעסקאות, מודיע על כך לשאר ה-Nodes, והם עורכים ביניהם תיאום, שכתוצאה מממנו הבלוק עם העסקה מתקבל על ידי שאר הבלוקים ונכנס ליומן באופן רשמי. לפעמים קורה שצריך לבצע תיאום מחדש בגלל שאין הסכמה של מספר מכריע של Nodes.

ומכאן כמה תוצאות שכדאי לדעת על העסקאות:

  • רישום עסקה לוקח זמן(כל עסקה צריכה להירשם בכל ה-Nodes).

  • העסקה הופכת לסופית ("רשמית") רק אחרי פרק זמן מסוים, ככל שמחכים יותר זמן, כך יש פחות סיכוי לדחיית הרישום. פרק זמן סביר נחשב לדקות.

  • רישום עסקה כרוך בעמלה שנגבית באופן אוטומטי תוך רישום העסקה (כל פעם שסכום מסוים עובר ידיים, חלק קטן ממנו מנוכה כעמלת עסקה על ידי המבצע).

אזי מה היא זירת מסחר(Exchange) למטבעות קריפטו?

מדובר בפלטפורמות תוכנה  מתוחזקות על ידי חברות פרטיות והן מאפשרות לסוחרים מקצועיים ופרטיים לסחור במטבעות קריפטו (crypto currencies) ולהמיר לכסף(fiat currencies) עם חשיפה מינימלית לטכנולוגיה.

הבדלים בין הזירות הם בתנאי הצטרפות, עמלות,מטבעות נתמכים, אפשרויות פדיון ומוניטין.

השירות המרכזי שהזירה מעניקה ללקוחות שלה הוא גישה לשוק וכלים ידניים ואוטומטיים לביצוע מסחר בתוך שוק זה. כנגד שירות זה הזירה גובה עמלות כנגד פעולות עיקריות: הכנסת כסף, ביצוע עסקה, הוצאת כסף.

הזירות הנ"ל מחויבות לפעול במסגרת רגולציה בהתאם למדינות שבהם הם נותנים שירותים(למשל חלק מהזירות הללו לא פתוח למשתמשים ישראלים).

​איפה שומרים מטבעות קריפטו,מה זה ארנק דיגיטלי?

הארנק הוא למעשה הזיהוי של בעל המטבע שנרשם בבלוקצ'יין(Blockchain ). הוא מורכב משני חלקים:

  • המפתח הציבורי – "תעודת זהות" של הארנק, אותו צריך לשלוח לצורך קבלת מטבע

  • המפתח הפרטי – הסוג שבאמצעותו בעל הארנק "חותם" על הפקודה לביצוע העסקה

כל פעם שיש בקשה לעסקה, ה-Node שקיבל אותה לרישום, קודם בודק באמצעות המפתח הציבורי, שיש מספיק יחידות בארנק (הוא קורה היסטוריה של העסקאות של הארנק), ואז הוא בודק שהשולח חתם נכון על הבקשה, כלומר הוא מחזיק גם ב"סוד".

כשמדברים על ארנק דיגיטלי, בדרך כלל מתכוונים גם לתוכנה ששומרת את המפתחות בצורה מאובטחת ומנהלת גישה אליהם (למורת שאפשר לשמור אותם גם על הנייר). קיים מגוון רחב מאוד של פתרונות תוכנה וחומרה, שמעניקות רמות אבטחה ונוחות שימוש שונות.

 

אני מקווה שסקירה הנ"ל ציידה אותכם בידע הדרוש כדי להתחיל זלשחות בתחום זה.

במאמרים הבאים אני אתבסס על מושגים אלה כדאי לפתח נושאים מורכבים יותר.

אם אתם זקוקים לעזרה הגדרה ומימוש של מוצר בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין נשמח לעמוד לרשותכם.

ישי טנצר

מנכ"ל איניטק- בית תוכנה לפיתוח מוצריים דיגיטליים.

https://initech.co.il//

contact@initech.co.il

#bitcoin #blockchain #Blockchain and Crypto #cryptoc #cryptocurrency #cryptocurrency mining #hitech #initech #mining
נגישות

צור קשר

אני מסכים לקבל חומרים מסחריים ושיווקיים כולל הודעות דואר אלקטרוני מאיניטק ושותפיה. עיין במדיניות הפרטיות של איניטק עבור תנאים והגבלות.