איך אפשר לעזור?

תודה שפנית אלינו!

אנחנו נחזור אליך תוך 24 שעות.

None 11 באוקטובר 2017

איך בונים מארקטפלייס(MarketPlace) מוצלח?

במאמר זה אני אסקור את אחד הנושאים החמים בכלכלה שיתופית: "מארקטפלייס".

אזי מהו מארקטפלייס?

מארקטפלייס הוא  אתר/אפליקציה המפגישה בין שתי צדדים לפחות. צד אחד מציע מוצר או שירות ("מוכר") והצד השני מחפש לקבל/לצרוך("קונה").

מה מבדיל מארקטפלייס מאתר רגיל?

באתר רגיל יש בדרך כלל רק סוג אחד של גולשים(אתרי תוכן,אתר לחנות אלקטרונית,אתר מידע ועוד) ואילו במארקטפלייס יש לפחות שתי סוגי גולשים עם מטרות וצרכים שונים.

ברחבי הרשת יש היום מגוון עצום של מארקטפלייס שונים שנוגעים ברוב תחומי החיים. המפורסמים שבהם כגון Airbnb ,Booking ,Uber ,Fiverr משרתים מאות מליוני לקוחות והחברות שמאחוריהם זוכות לנתח שוק עצום.

האם השוק רווי ואין מקום לעוד מארקטפלייס? התשובה היא  לא!

אם ננתח את המודל העסקי של מארקטפלייסים קיימים נראה שהם פתרו את אחת הנקודות הבאות(לפחות אחת, לפעמיים יותר):

  1. יצרו נישת שוק חדשה שלא הייתה קייימת. Fiverr פתחה שוק חדש של הזמנת משימות פשוטות דרך האינטרנט ב5$. עד אזי כמעט ולא היה שוק לנושא.

  2. קיצרו את הדרך בין מוכר/קונה,כלומר קפצו מעל המתווכים. יד 2 מאפשרת לבעלי דירות ושוכרים להתנהל בלי מתווך נדל"ן.

  3. הציעו איכות שירות העולה בהרבה ביחס למה שהיה קודם. כולם ניסו לתפוס מונית עם הנפת יד בצידי הדרך בלי לדעת מתי המונית תגיע או מה איכות הנהג עד שהגיעה Gett/Uber ואפשרו לנו הזמנת מונית בלחיצת כפתור.

מה הם היתרונות הבולטים של מארקטפלייס למוכר?

  1. שיווק- רבים מספקי שירותים לא מבינים בשיווק(במיוחד לא בשיווק דיגיטלי) לכן אינם יודעים איך לפרסם את עצמם. כאן המארקטפלייס מגיע לעזרתם ומציע להם פלטפורמת שיווק המותאמת עבורם. מחקרים מראים שפרסום  במארקטפלייסים מקטין את הסיכון של פשיטת רגל!

  2. ניהול תקשורת עם הלקוחות.- המארקטפלייס מציע מסגרת שבה מתבצעת כל התקשורת עם הלקוח מהקשר הראשוני,סגירת עסקה,ביצוע העבודה/הספקת מוצר תשלום ושירות לקוחות.

  3. בטחון- המארקטפלייס נותן למוכר יותר מידע על הלקוחות(פרופיל לקוח,דירוגים קודמים) ,מטפל בתשלומים ומהווה בורר במקרה של בעיות.

  4. נוחות- כל הנקודות שציינתי מקודם מפשטות את החיים של המוכר ומקלות על ההתנהלות.

מה הם היתרונות העיקריים של מארקטפלייס לקונה?

  1. מגוון ובחירה- במקום לרוץ ולחפש עבור מוצרים/בעלי מקצוע במקומות שונים, המארקטפלייס מהווה מנוע חיפוש מותאם שמציג את כל הספקים בתחום.

  2. השוואה ובחירת איכות-אחד האתגרים הגדולים שלנו כצרכנים זה להשוות בין הצעות שונות שאנו מקבלים ולבחור את ההצעה הטובה ביותר. מארקטפלייס מציג את כל התוצאות הרלוונטיות במקום אחד, לגבי כל תוצאה הוא מציג פרמטרים זהים שמקלים על תהליך ההשוואה ובחירה.

  3. ניהול תקשורת עם מוכרים- זהה ליתרון של המוכר.

  4. בטחון- זהה ליתרון של המוכר.

  5. נוחות- זהה ליתרון של המוכר.

מה הם המודלים העסקיים הפופולריים למרקטפלייס?

  1. מנוים- תשלום תקופתי קבוע שנגבה מהמוכר/קונה(לפעמים גם וגם) עבור שימוש בפלטפורמת המארקטפלייס.

  2. אחוז מעסקה-גזירת קופון על ידי המארקטפלייס מהצדדים(לפחות מצד אחד) על כל עסקה שמתבצעת בפלטפורמה.

  3. שילוב של השניים

מה הם הנקודות החשובות שצריך לקחת בחשבון בבניית מרקטפלייס?

  1. סוגי משתמשים שונים-חשוב לזכור שיהיו לכם שני סוגי משתמשים שונים מהותית במערכת! לכל אחד מהם צרכים ודפוסי שימוש שונים לכן צריך לפתח את המערכת תוך התאמה לכל אחד מהם(אפשר לחשוב על זה כעל פיתוח שתי מערכות שונות שמחוברות ביניהם). למשל יתכן והקונה יעדיף ממשק מובייל לסמארטפון כדי לבצע רכישות על הדרך, כאשר למוכר יידרש ממשק מותאם מחשב כי הפעולות שלו יותר מורכבות ומצריכות מקלדת נוחה ומסך גדול.

  2. שיווק(הביצה והתרנגולת)- אחת הטעויות הנפוצות היא לפתח את המערכת ואז לפתוח אותה בבת אחת גם למוכרים וגם לקונים. הגולשים הראשונים נתקלים באתר ריק שאין בוא לא היצע ולא ביקוש ולעולם לא יחזרו לשם. אתם צריכים להגדיר צד אחד למשוואה(בדרך כלל הקונה) ליצור איתם קשר ולהביא אותם למערכת עוד לפני ההשקה. רק לאחר מכן אפשר להביא את הצד השני(קונה). תמיד תחשבו על העובדה שאתם צריכים לספק ערך מוסף לצדדים כבר מהרגע הראשון.במקרה של מוכרים הערך המוסף יכול להיות עוד פרסום בחינם, כאשר מבחינת הקונה זה גיוון ובחירה בין מוכרים רלוונטיים.

  3. מורכבות טכנולוגית- מארקטפלייס זוהי מערכת מורכבת בגלל הפונקציונלית העשירה שכוללת חומר שיווקי פר מוכר/מוצר,תהליך רכישה המורכב ממספר שלבים,תשלומים,תצוגות מורכבות,תקשורת בין מוכר לקונה ועוד. בפיתוח של מרקטפלייס יש לקחת בחשבון נושאי אבטחת מידע,הגנת פרטיות,תמיכה בריבוי שפות וגדילת כמות משתמשים.

  4. עלויות וזמני ביצוע-בדרך כלל עלות פיתוח של מארקטפלייס מלא זה מאות אלפי ש"ח לפחות.לא בהכרח יש צורך לפתח את כל התכולה מהתחלה. כל עוד אין הרבה משתמשים ניתן לעשות את העבודה מאחורי הקלעים בצורה ידנית. לכן ההמלצה שלנו תמיד זה לבחור תכולה מינימלית הכרחית כדי שהמערכת תראה "שלמה" כלפי חוץ. את כל השאר יש לעשות בצורה ידנית לפחות בשלב הראשון.

עולם הצרכנות מתפתח בקצב מטורף ויש עוד אינסוף נישות שוק בתחומי החיים השונים למלא. אזי קדימה לעבודה!

 

כבית תוכנה המתמחה בפיתוח מוצרים דיגיטליים בשוק הישראלי ועולמי. יצא לנו לצבור ניסיון רב בתובנות בפיתוח מארקטפלייסים.

נשמח לעזור לכם להגשים חלום!

ישי טנצר

מנכ"ל איניטק- בית תוכנה לפיתוח מוצריים דיגיטליים.

www.initech.co.il

contact@initech.co.il

#פינת הידע של איניטק #Initech #marketing #digital marketing #hi tech #technology