fbpx
image 2017 מאי 24

קדימה, בואו לשחק

שימוש חדשני במאגר המידע המוכר – הויקיפדיה, גורם לתלמידים להתעניין בערכי התוכן, הרבה יותר מסתם ״העתק / הדבק״

מאת: מאיה בן אמוץ מורה לספרות, תיכון רוטברג רמת השרון (שותפתו במיזם של גיא ברסלר, מורה להיסטוריה בעבר ומפתח הדרכה אונליין במטח)

Naraview  הינו משחק של ניווט בין ערכים בויקיפדיה המותאם לשימוש בכיתה. הרעיון למשחק התחיל כיוזמה משותפת של גיא ברסלר ושלי, אנחנו מורים להיסטוריה ולספרות בעלי אוריינטציה טכנולוגית. לפני מספר שנים החלטנו ליזום יצירת פעילות פדגוגית פורצת דרך. הבעיה שזיהינו קיימת ברוב מוסדות החינוך, גם באלו המצוידים במיטב הטכנולוגיה המתקדמת – השימוש בטכנולוגיה בכיתה כבר אינו חידוש כשלעצמו. מצגות וסירטונים מלווים מגוון שיעורים והופכים את ההוראה למגוונת ועשירה יותר. יחד עם זאת, רוב השימוש באמצעים הטכנולוגיים עדיין מותיר את התלמידים באזור הפאסיבי, הם צופים במצגת או בסרט אך אינם משתתפים פעילים ואינם לוקחים חלק בתוצר המוקרן להם.

לנוכח פער זה ובאמצעות תכנית העמיתים של מיינדסט מבית מט"ח, פיתחנו את המשחק Naraview  . המשחק בנוי משני ממשקים המשתפים את כלל הכיתה. ממשק לתלמיד בסלולרי אשר נגיש בימינו לכל תלמיד וממשק מותאם מחשב עבור המורה, אשר מנהל את המשחק ומסייע ליצירת שיח משמעותי אודות תחום הידע אותו חוקרים התלמידים במהלך המשחק. הגרסא הראשונית של נאראוויו כבר קיימת ועובדת בשפה העברית והאנגלית. בשלב הפיתוח נערכו בדיקות רבות מול תלמידים על מנת לבחון אילו פרמטרים מצליחים להוות חידוש עבור המשתתפים. כידוע תלמידים עושים שימוש רב המאגר המידע ויקיפדיה שמלווה כל תלמיד לאורך השנים, רק שלעיתים השימוש הינו שטחי עד כדי העתקה הדבקה. כשתלמידים מנטווים בין ערכים בויקיפדיה כחלק ממשחק שגם מודד זמן ומספר "צעדים" בין ערך לערך, התלמידים שוקעים בתוך הטקסט ולוקחים חלק פעיל בשיעור. בממשק המורה מוקרנים על הלוח כל המסלולים שעוברים התלמידים און ליין. מפת החשיבה הנבנית סביב הערכים הנבחרים מהווה אטרקציה עבור הכיתה. הכיתה למעשה ממפה תחום ידע כשכולם שותפים לבניית המפה הרשתית ובנוסף בסיום המשחק ניתן לערוך דיון על הערכים בהם ביקרו התלמידים ומה הם למדו בדרך. מטרה נוספת של  השימוש בNaraview בכיתה היתה לשבור את הדיכוטומיה הרגילה שמתקיימת בשיעור של שאלות, תשובות נכונות או תשובות שגויות. ניווט בין ערכים אינו מהלך ליניארי, התלמידים יוצאים למסע אישי בו הם לומדים שויקיפדיה היא הרבה יותר מהעתק הדבק ושיש יותר מדרך אחת להגיע אל התשובה הנכונה. הרגע שבו כיתה שלמה של שלושים ומשהו תלמידים שקועים בתוך משחק כשכולם משתתפים ללא יוצא מן הכלל, מהווה חידוש מרענן לשיעורים הרגילים בהם בדרך כלל המורה מדבר, מספר מצומצם של תלמידים משתתפים והשאר אינם פעילים אקטיבית בשיעור. בנוסף, השימוש במשחק מהווה חלון הצצה למסע קוגניטיבי אותו עובר התלמיד. לדוגמה במשחק בשיעור היסטוריה המורה יכול לצפות בכל המקומות בהם ביקרו התלמידים בויקיפדיה בדרך במהלך המשחק. כמספר התלמידים כך מספר האפשרויות לניווט והשונות בין התלמידים יוצרת מפה דינאמית ומרתקת, ויזואליזציה של דרך המחשבה שעברה כיתה שלמה סביב נושא מסויים.

מסע הפיתוח

הדרך לפיתוח המשחק כמובן לא היתה קלה, נדרשה סבלנות רבה וסיוע מאנשי מחשב, חוקרי למידה, מורים, יזמים אחרים ועוד. בתהליך השתתפו גם חברים ומשפחה שנרתמו לטובת היוזמה ועבדו לילות כימים על מנת לתכנת ולעצב באופן שהרעיון והחזון יהפכו לתוצר פרקטי לשימוש. לאחר שנה בתכנית העמיתים של מיינדסט המשכנו לשנה נוספת באקסלרטור (המאיץ של מיינדסט מבית מט"ח). בשנה הנוכחית המשחק ממשיך לצבור תאוצה בסיוע תכנית Edstart  בחסות משרד החינוך.  תכנית זו מקדמת יוזמות של מורים ומסייעת להם להם בפיתוח והטמעה. התלמידים כשלעצמם קיבלו את המשחק בשמחה רבה וכיום מתקיימים מאות משחקים במהלך כל חודש והמספרים ממשיכים לעלות.  השימוש במשחק אינו מהווה תחליף להוראה המסורתית אך זהו כלי נוסף שמרחיב את אפשרות ההוראה והלמידה. ההתנסות בכיתה והרעיונות של התלמידים סייעו בהוספת פונקציות למשחק וגם לתחושת היוזמה של התלמידים שחשו שהם שותפים לעשייה משמעותית.

החזון לעתיד הקרוב הוא תרגום המשחק גם לשפה הערבית ובהמשך לשפות נוספות על מנת שתהיה אפשרות להטמעה מעבר לגבולות הארץ.

איניטק מלווה את תוכנית הEdstart כשותף טכנולוגי ומנכ"ל שלנו ,ישי טנצר הוא מנטור של Naraview.

כבית תוכנה העוסק בחדשנות דיגיטלית אנחנו רואים חשיבות מאוד גדולה לצמיחת סטארט-אפים בתחום החינוך.

#education #information technology #initech #innovation #start up #כתבות אורחים
נגישות

צור קשר

אני מסכים לקבל חומרים מסחריים ושיווקיים כולל הודעות דואר אלקטרוני מאיניטק ושותפיה. עיין במדיניות הפרטיות של איניטק עבור תנאים והגבלות.