fbpx
image 2017 אפריל 19

איך לקלוט מוצר תוכנה קיים ? או למצוא בית חם לאפליקציה.

כבית תוכנה שעוסק בפיתוח פתרונות דיגיטליים, אנו פוגשים לקוחות רבים שמחפשים בית חדש למערכות או לאפליקציות שלהם. במקרים רבים בעקבות ניסיון שלילי עם ספק אחר, הלקוחות באופן מובן חוששים ורוצים להבין האם אנחנו מוכנים לקחת אחריות על עבודה שביצע ספק אחר ומה יכלול תהליך המעבר.

בעקבות מענה על מספר רב של שאלות החוזרות על עצמן, החלטתי לפרסם את הניסיון הרב שצברנו בקליטת מערכות/אפליקציות קיימות ואת התהליך שאנו מציעים ללקוחות. על מנת לוודא מעבר חלק, התהליך מצריך עבודה ושיתוף פעולה מלא של שני הצדדים במספר שלבים:

  1. הגדרת המטרות – מהם היעדים העסקיים שהלקוח מציב למוצר? לאיזה תוצאות הוא שואף להגיע בעוד חודש/רבעון/שנה?  לפני שמתחילים לעבוד חשוב להבין את הנקודה הזאת, אחרת יש סיכון שהעבודה הטכנולוגית(פיתוח,עיצוב,הגדרת תכולות חדשות) תהיה לחינם כי היא  לא תשרת את הצרכים העסקיים של הלקוח. דוגמאות של יעדים עסקיים:כמות מכירות, מספר מבקרים חודשי, מכירות חוזרות,חיזוק ומיצוב מותג, הצגה למשקיעים ועוד.

  2. תיאום ציפיות- חשוב לנו להבין מה הציפיות של הלקוח, מה חשוב לו? מענה על אילו צרכים הוא לא קיבל מהספק הקודם? מבחינתנו זאת אבן פינה שעומדת בבסיסו של תהליך שיתוף פעולה פורה. למדנו שלכל לקוח יש את סדרי העדיפויות שלו ואין נוסחה שמתאימה לכולם. בלי בירור מעמיק של נקודה זאת יש סיכוי גבוה שהלקוח ישאר לא מרוצה ובמרוצת זמן יחפש ספק אחר למרות הרצון הטוב והמאמץ של כל הצדדים. נקודות שכדאי להתייחס אליהן  בשלב הזה: זמני תגובה, לו"ז, תקציב, צורת תקשורת, נקודות ממשק ועוד.

  3. הגדרת מסגרת התקשרות- הסעיף נובע מקודמיו , כדי לעמוד ביעדים העסקיים וציפיות הלקוח, מהם סוגי השירותים והמשאבים הנדרשים? בגלל שבחלק מהמקרים המוצר כבר פועל ויש לו לקוחות, כדאי להפריד בין פעולות תחזוקה ופיתוח המשך ולהגדיר להם מסגרות זמן ותקציב נפרדות. כך ניתן לוודא שהפעילויות יקבלו תעדוף מתאים.

  4. בחינת המצב הקיים של המוצר- בשלב זה אנחנו עוברים על המערכת ועל הארכיטקטורה שלה כדי להבין מאיזה מרכיבים עיקריים היא מורכבת, באיזה טכנולוגיות השתמשו  ואילו תקלות ובעיות ביצועים קיימות. סקירה זו מאפשרת להבין את מצב המוצר וההשלכות מבחינת תחזוקה. למשל, אם במערכת ידועות תקלות רבות או בעיות ביצועים שפוגעות באפשרויות שימוש, יש לתעדף את תיקונם אפילו על חשבון הוספת תכולות חדשות. זה גם נותן ללקוח חוות דעת מקצועית על מצב המוצר.

  5. בניית מפת דרכים- בשלב זה אנחנו יושבים עם הלקוח כדי לקחת את כל התובנות מהצעדים הקודמים ולפרוסם על גבי מפת דרכים על ציר הזמן.כלומר הגיע הזמן לחבר ביחד מטרות, צרכים ותקציבי המוצר מצד אחד, מול מצבו הנוכחי ודברים שיש לפתח/לתקן. בניית מפת דרכים נותנת לכל הצדדים הבנה של לו"ז וסדר ביצוע של משימות מרכזיות. הדבר מאפשר ללקוח לתכנן את מהלכיו העסקיים בהתאם להתקדמות טכנולוגית.

  6. עבודה שוטפת-העבודה היום יומית על הפיתוח והתחזוקה של המוצר זהו המבחן האמיתי של כל הצדדים. התקשורת חופשית, עדכונים דו צדדים,תיאומים ופתרון בעיות. חשוב להגדיר מראש ערוצי תקשורת בהם נוח לכל הצדדים לתקשר ולקבל עדכונים. לדוגמה אנחנו  מציעים ללקוחותינו לנהל מפת דרכים בTrello ולפתוח ערוץ תקשורת בSlack בו משתתף צוות הפיתוח והלקוח.חשוב גם לקבוע שיחות סטטוס כדי לוודא שכל הצדדים מבינים אחד את השני ומתקדמים לפי התכנית. נכון שעולמינו מאוד דינמי ותכניות משתנות כל הזמן אבל זהו בדיוק מבחן התוצאה, איך לוקחים בלט"מים ומשנים את העבודה כדי לתת מענה נכון.

זהו סיכום שיטת עבודתנו בקליטת מערכות/ אפלקציות קיימות. במהלך שבע שנים אחרונות בית תוכנה שלנו קלט עשרות רבות של מוצרים בשלבי ביצוע שונים והביא אותם לאוויר וממשיך לפתח ולתמוך בהם עד היום.

אם אתם מחפשים בית חם למוצר שלכם, נשמח לדבר!

ישי טנצר

מנכ"ל איניטק

בית תוכנה המתמחה בפיתוח מוצרים דיגיטליים

www.initech.co.il

ishay@initech.co.il

#app development #initech #software analysis #software company #software services #web development #web solutions #פינת הידע של איניטק
נגישות

צור קשר

אני מסכים לקבל חומרים מסחריים ושיווקיים כולל הודעות דואר אלקטרוני מאיניטק ושותפיה. עיין במדיניות הפרטיות של איניטק עבור תנאים והגבלות.