fbpx
2016 יולי 14

ג'יני מהבקבוק או איך למצוא את השאלות הנכונות שיקדמו את הסטארט-אפ שלך

כל פעם שאני נותן מנטורינג לסטארט-אפים במסגרת אחד האקסלרטורי, אני נתקל באתגר הבא:במגבלת זמן של 15-20 דקות אני צריך לספק עצה/משוב משמעותי ליזמים שיושבים מולי. משהו שיעזור להם לקחת את הרעיון קדימה. כאן נשאלת השאלה המרכזית איך מזהים מהם הנקודות הרלוונטיות ביותר שיכולות לקדם את המיזם בשלב זה? היזמים באים לפעמם עם רשימות ארוכות של שאלות ,החל משאלות גלובליות(איך לגייס כסף?) ועד לשאלות פרטניות(האם המסך של האפלקציה נראה טוב?).בדרך כלל סוגי שאלות האלה לא נותנות דחיפה משמעותית לרעיון….

במקרים כאלה אני מציע להם לדמיין שהם מדברים עם יצור אגדי “ג'יני מהבקבוק” שיודע לענות על כל שאלה ומוכן לענות על שלוש שאלות בלבד. למרות היותו יצור אגדי הוא גם מעצבן לפעמים, לכן על שאלות כלליות כגון “ממי לגייס כסף?” הוא עונה תשובות כלליות- “ממשקיעים”. אל תשכחו שיש גם מגבלה של שלוש שאלות בלבד לכן חבל לבזבז אותם על שאלות פרטניות מדי.

לאחר מחשבה מסוימת, עם קצת עזרה מצידי, היזמים מצליחים לנסח את שלושת השאלות הכי כואבות שלהם ומחכים לנס שיקרה. בשלב זה אני נאלץ לבשר להם שאנחנו לא חיים באגדה ואין לי את כל התשובות שבעולם 🙂

אבל מסתבר שלשאול את השאלות הנכונות זה כבר 50% מהתשובה. אנחנו מנצלים את שארית הזמן לדון בשאלות,חשיבה על פתרונות אפשריים ועל משאבים/אנשים שיכולים לעזור לנו בכך.

אזי פעם הבאה שאתם לא יודעים איך להתקדם אל תחכו לג'יני או אפילו לשעות מנטורינג איתי , תבקשו עצה  ממישהו שלא מעורב במיזם אבל מוכן להקשיב ואתם סומכים על האינטלגנציה שלו ותתנו לו לעזור לכם לבחור את השאלות הכואבות ביותר. ברגע שתהיו ממוקדים יהיה הרבה יותר קל למצוא את התשובות.

תזכרו, אם השאלה כללית מדי,  יש יותר מדי אפשרויות לתשובות “נכונות” וכנראה זה לא יקדם אותכם לשום מקום. אם השאלה ספציפית מדי , אזי כנראה שהיא לא קריטית וכל פתרון סביר יעבוד, אנשים אוהבים להתמקד בפרטים מבלי לחשוב על ההשפעה שלהם על התמונה הכוללת. למשל, לא מעט סטארט-אפים מתלבטים רבות באיזה טכנולוגיה לבחור ומהי הארכטקטורה שתאפשר להם לעמוד בעומס של מאות אלפי משתמשים לפני שיש להם משתמשים בכלל או שיטה להביא אותם. תזהרו מלהשקיע משאבים באופטמזציה/שיפור של בעיות שעוד לא קרו, יתכן שהם גם לעולם לא יקרו :).

תפקידו של מנטור לתת לכם הכוונה, בזכות זה שהוא ראה חברות רבות בשלבים שונים פותרים מצבים דומים. הוא לא יכול לחסוך לכם עבודת מומחה שישקיע עשרות או מאות שעות בפתרון בעיה פרטנית. אנסה להדגים כמה שאלות שכדאי לשאול מנטור טכנולוגי:

  1. דרך איזה פלטפורמות הלקוח יצרוך את המוצר?
  2. איך לארגן את הRoadmap  של המוצר ולנהל את תהליך הפיתוח סביבו?
  3. איזה אנשי צוות וכישורים נדרשים כדי לקדם את הפיתוח הטכנולוגי בשלב נוכחי?
  4. איזה חלקים/שלבים בתהליך הפיתוח כדאי להוציא החוצה ומה צריך להשאר לפיתוח בתוך החברה?
  5. לפי איזה עקרונות לארגן את תהליך הפיתוח כדי שהוא יתאים לשלב הנוכחי?

התובנות האלה הצטברו ממאות פגישות עם לקוחות בית התוכנה שלנו ויזמים באקסלרטורים שונים בארץ ובחו"ל. אני מאחל לכם למצוא את השאלות האמיתיות שיקדמו אותכם קדימה!

אם תצטרכו עזרה ,אנחנו כאן.

בהצלחה

ישי טנצר

מנכ"ל איניטק

#accelerator #app #app development #development #hebrew #mentor #product #product management #startup #technology #אפליקציה #בית תוכנה #טכנולוגיה #מנטורינג #ניהול מוצר #פינת הידע של איניטק #פיתוח מוצר
נגישות

צור קשר

אני מסכים לקבל חומרים מסחריים ושיווקיים כולל הודעות דואר אלקטרוני מאיניטק ושותפיה. עיין במדיניות הפרטיות של איניטק עבור תנאים והגבלות.